مجتمع صنعتی رضا




آشنایی با استاندارد و کلاس کاری جرثقیل های صنعتی ( کارگاهی )

استانداردهای مربوط به کلاس های کاری و نحوه خدمات جرثقیل ها که توسط انجمن سازندگان جرثقیل آمریکا CMAA درشش عنوان تنظیم گردیده است توسط مجتمع صنعتی رضا جهت آشنایی هرچه بیشتر کارفرمایان و صنعتگران، به شرح ذیل ارائه میگردد.

 

  • کلاس کاری A با خدمات کم کار و نادر

FEM: 1 BM ISO: M 3

کاربرد آن در نیروگاه ها ، اتاق های توربین ، موتورخانه ها ، ایستگاه های ترانسفورماتور ، تأسیسات سد و یا هر نوع مشابه دیگر ، که نیاز به حرکت دقیق و آهسته با زمان بیکاری طولانی مدت می باشد .

  • کلاس کاری B با خدمات سبک کار

FEM: 1 BM ISO: M 3 

 کاربرد آن در جرثقیل هایی است که ممکن است جهت عملیات مونتاژ سبک استفاده شود. نظیر انبارداری سبک ، کارگاه های تعمیرات ، کارگاه های خدماتی ، این نوع خدمات جرثقیل شامل باربرداری سبک با سرعت آهسته به طور متوسط 2 تا 5 بار در هر ساعت و 10 فوت در هر بار می باشد.

  • کلاس کاری C با خدمات متوسط کار

FEM: 1 AM ISO: M 4

کاربرد آن در جرثقیل های است که در خطوط تولید ، آسیاب ، معادن و ..... که به طور میانگین با 50 % بار نامی خود 5 تا 10 مرتبه در یک ساعت به طور متوسط 15 فوت یا 50 % ظرفیت نامی خود عمل می نماید .

  • کلاس کاری D با خدمات سنگین کار

FEM: 2 M ISO: M5

کاربرد آن در جرثقیل های است که از صنایع ریخته گری ، کارخانجات ، ماشین آلات سنگین ، انبارهای فولاد و خطوط تولید پرکار استفاده می گردد . این نوع خدمات جرثقیل شامل بارهای ثابت و نزدیک به 50 % از ظرفیت نامی در سرعت های بالا 10 الی 20 مرتبه در یک ساعت و به طور متوسط 15 فوت با 65% ظرفیت نامی می باشد .

  • کلاس کاری E با خدمات شدید کار

FEM: 3 M ISO: M 6

کاربرد آن در جرثقیل هایی است که با تجهیزات جانبی نظیر پاتیل در کارخانجات ریخته گری و مذاب ، گرپ ها در کارخانجات سیمان و معادن ، انواع چنگک مخصوص حمل آهن قراضه در کارخانجات بازیافت انواع مگنت ها و گیره ها در انبارها و خطوط تولید محصولات فولادی می باشد . این نوع خدمات 100 % بار نامی و 20 مرتبه در یک ساعت با سرعت بالا می باشد .

  • کلاس کاری F با خدمات مستمر شدید

FEM : 4 M ISO : M 7

این نوع جرثقیل ها تخصصی و کاملا به صورت سفارشی طراحی و ساخته می شوند که مسئولیت جا به جایی مستمر بارهای با ظرفیت و سرعت بالا در شرایط خدمات شدید قرار دارند . نکته مهم و حساسی که در طراحی این نوع جرثقیل ها لحاظ می گردد قابلیت اطمینان به اجزاء و دسترسی آسان و سهولت در تعمیر و نگهداری آنها می باشد . عمدتا در کارخانجات تولید ورق ، میلگرد و نورد فولاد کاربرد دارند .

 

منبع : 

http://www.cmaanet.org

 

تاریخ درج :  1394/9/12
تعداد بازدیده : 22310
از   5   رای
9.93

ارسال نظر
نام
آدرس ایمیل
دیدگاه :